تحقيـق عليـه تحقيـق


 






 
در تاکسي نشسته‌ايد و غرق در افکار خودتان هستيد که صداي گوينده خبر راديو، رشته افکارتان را پاره مي‌کند.
خانم گوينده خبري را مي‌خواند با اين مضمون که مصرف تخم‌مرغ براي سلامت ما مفيد است؛ در حالي که شما تا الان فکر مي‌کرده‌ايد مضر است؛ همان شب به منزل مي‌آييد و خسته از کار روزانه، مشغول ورق زدن روزنامه مي‌شود که ناگهان در صفحه اخبار پزشکي مي‌خوانيد گوجه‌فرنگي جلوي ابتلا به سرطان را مي‌گيرد، در حالي که شما همين چند روز پيش جاي ديگري خوانده بوديد که گوجه‌فرنگي اثري در پيشگيري از سرطان ندارد. آخر هفته است و تلويزيون را اين کانال و آن کانال مي‌کنيد و مي‌بينيد مجري يک برنامه ادعا مي‌کند محققان اثبات کرده‌اند مصرف هورمون‌هاي زنانگي بعد از دوره يائسگي ضرورت ندارد و شما قبلا برعکس شنيده‌ بوديد.
اينها نمونه‌هايي در علوم پزشکي و سلامت است که همگان را به تعجب وامي‌دارد؛ يافته‌هايي که يک روز به عنوان دستاوردهاي خوب، مثبت و موثر از آنها ياد مي‌شود و مدتي بعد ممکن است اين يافته‌ها با تحقيقات بعدي کم‌رنگ شوند يا حتي زير سوال بروند. در «موضوع ويژه» اين هفته به ذکر چند نمونه از يافته‌هاي بحث‌برانگيز علوم پزشکي و سلامت در سال‌هاي اخير مي‌پردازيم و راه و رسم برخورد با اين خبرهاي علمي و توصيه‌هاي ضدونقيض را ارايه خواهيم کرد.

تخم‌مرغ؛ بالاخره خوب يا بد؟
 

يکي از رايج‌ترين مثال‌هاي تضاد يافته‌هاي پژوهشي در علوم پزشکي و سلامت را مي‌توان در مورد تخم‌مرغ مشاهده کرد؛ يک ماده غذايي که بسياري از مردم مي‌گويند: «بالاخره ما نفهميديم تخم‌مرغ براي‌مان خوب است، بد است يا اصلا بي‌تاثير است... اين پزشک‌ها هم که هر روز يک چيز مي‌گويند!» البته از اين دست جملات درباره موضوعات ديگري هم به گوش‌مان رسيده و بارها آنها را شنيده‌ايم. اما اجازه بدهيد واقعيتي را درباره تخم‌مرغ و تاثير آن بر سلامت قلب و عروق ذکر کنيم. به هر حال تحقيقاتي بوده‌اند که نشان داده‌اند اين ماده براي گروه خاصي از افراد، مضر است و برخي ديگر از پژوهش‌ها هم هستند که نشان مي‌دهند اين ماده غذايي فايده هم دارد؛ اما نتيجه نهايي چيست؟ دکتر برن بک از مايوکلينيک آمريکا اين‌طور به اين سوال، پاسخ مي‌دهد: «تخم‌مرغ سرشار از کلسترول است و غذايي که کلسترول بالايي دارد، باعث افزايش سطح چربي خون مي‌شود، اما اينکه يک مقدار مشخص کلسترول در غذاي افراد، چه‌قدر چربي خون را بالا مي‌برد، چيزي است که در بدن افراد مختلف با يکديگر متفاوت است. مقدار مجاز کلسترول در روز در رژيم غذايي به اين صورت است:
• براي افراد سالم: روزانه کمتر از 300 ميلي‌گرم.
• براي بيماران ديابتي، قلبي و افراد داراي کلسترول بد (LDL) بالا: روزانه کمتر از 200 ميلي‌گرم.
يک تخم‌مرغ بزرگ حدود 215 تا 220 ميلي‌گرم کلسترول دارد که بخش عمده آن در زرده‌اش نهفته است. اگر دوست داريد هر روز يک عدد تخم‌مرغ ميل کنيد، بايد ساير منابع غذايي داراي کلسترول را محدود کنيد. براي مثال، به جاي گوشت قرمز، سبزيجات مصرف کنيد و قيد لبنيات پرچرب را بزنيد. اگر هم تخم‌مرغ دوست داريد ولي نمي‌خواهيد به کلسترول بالا دچار شويد، سفيده‌اش را مصرف کنيد.»

چاي؛ مفيد يا مضر؟
 

براي چاي، افزايش عمر، قلب سالم‌تر، کاهش استرس، دندان‌هاي سالم‌تر، مقابله با سرطان و بهبود حافظه به عنوان فوايد شمرده شده است.
براي قهوه، توانايي مقابله با زوال عقل، بهبود تمرکز، کاهش خطر پروستات و محافظت در برابر برخي بيماري‌ها (مانند سنگ کيسه صفرا، سنگ کليه، سيروز کبد و ديابت نوع2) به عنوان مزيت، ذکر شده است.
اما از نظر خطرات احتمالي، هم چاي و هم قهوه اثرات اثبات شده‌اي بر کاهش باروري، افزايش استرس در مصرف بيش از حد، بالا رفتن احتمال سقط، افزايش فشارخون و جلوگيري از خواب مناسب دارند که در جاي خودشان حايز اهميت هستند.

گوجه‌فرنگي؛ دوست يا دشمن پروستات؟
 

مرکز ملي سرطان آمريکا در يک مطالعه بزرگ نشان داده است که گوجه‌فرنگي تاثيري در پيشگيري از ابتلا به سرطان پروستات ندارد. اين يافته برخلاف چيزي بود که سازمان غذا و داروي اين کشور تاکنون روي آن تاکيد مي‌کرد. البته گوجه‌فرنگي حاوي مقادير زيادي آنتي‌اکسيدان است و آنتي‌اکسيدان‌ها جزو عوامل محافظت‌کننده در مقابل سرطان به حساب مي‌آيند اما لزوما اين مواد آنتي‌اکسيدان که اختصاصا به نام کاروتنوييدها (و نوع خاص آن در گوجه‌فرنگي به نام ليکوپن) شناخته مي‌شوند، ممکن است نتوانند عليه اين نوع خاص سرطان توانايي از خود نشان دهند. اينها برخلاف تحقيقات سال 2002 تا 2005 بود که مي‌گفت گوجه‌فرنگي و سس آن، جلوي سرطان (و اختصاصا سرطان پروستات) را حتما مي‌گيرد.

جينکو؛ بهبود حافظه يا نه؟
 

جينکو که زماني ادعا مي‌شد باعث بهبود حافظه در افراد مي‌شود، قادر نيست از ابتلا به بيماري آلزايمر و افت قدرت شناختي در افراد مسن جلوگيري کند، در حالي که از 500 سال پيش و با تکيه بر يافته‌هاي طب سنتي چين، بر قدرت جينکو در کاهش خطر ابتلا به فراموشي و افزايش توان حافظه، به شدت تاکيد مي‌شد.

آب به بدن خدمت مي‌کند يا خيانت؟
 

نيازي نيست که هر روز 8 ليوان آب بنوشيد. يک تصور غلط که از تحقيقات سال‌هاي بسيار دور به دست آمده بود اين عادت را در ما به وجود آورده بود که حتما بايد در روز 6 تا 8 ليوان آب بنوشيم. متخصصان تغذيه معتقدند که به ازاي هر کالري که وارد بدن شود، بايد 1 ميلي‌ليتر آب نوشيد. ظاهرا يک سوءتعبير باعث شده که در توصيه‌ها اين 1 ميلي‌ليتر در نظر گرفته شود و در ميزان کالري دريافتي روزانه ضرب شود و عدد 6 تا 8 ليوان به دست آيد. در حالي که خود متخصصان تغذيه، اين نياز 1 ميلي‌ليتر به ازاي هر کالري را اين‌طور ادامه مي‌دهند که: «البته بخش عمده‌اي از نياز به اين مقدار آب با محتواي آب موجود در خود مواد غذايي تامين مي‌شود» سوءتعبير در خواندن ادامه جمله باعث شده که فقط بخش اول جمله مدنظر قرار گيرد و بي‌جهت نياز کاذب به مصرف آب زياد در روز (که بخش عمده آن دفع مي‌شود و اگر از نظر کيفيت، مناسب نباشد، موجبات ابتلا به سنگ کليه را نيز فراهم مي‌آورد) به وجود آيد.

سويا بخوريم يا نخوريم؟
 

سويا باعث کاهش قابل توجه کلسترول بد (LDL) به ميزاني که محافظت از خطر قلبي‌عروقي نمايد، نمي‌شود. انجمن قلب آمريکا معتقد است که ميزان کلسترول بد خون با مصرف سويا پايين مي‌آيد اما اين کاهش، آن قدر نيست که اثر مفيدي براي سلامت قلبي‌عروقي محسوب شود. البته سويا به هر حال چربي اشباع به ميزان بسيار کمتري دارد و ويتامين‌ها و مواد معدني زيادي نيز در خود گنجانده است.

گوشت قرمز؛ خوب يا بد؟
 

گوشت قرمز، منبع غني پروتئين و آهن است اما مي‌تواند به سرطان‌هاي خاص (از جمله سرطان دستگاه گوارش) نيز منجر بشود. پس بالاخره تکليف چيست؟ بايد آن را مصرف کرد يا قيدش را زد؟ به پاسخ اين سوال در ادامه اشاره خواهيم کرد ولي بد نيست که ابتدا به مزايا و معايب گوشت قرمز اشاره کنيم:
گوشت قرمز منبعي است غني از روي (که براي سلامت پوست و تقويت دستگاه ايمني لازم است)، آهن، پروتئين و ويتامين‌هاي B براي رژيم غذايي افرادي که دنبال کاهش وزن هستند، مناسب است.
گوشت قرمز از علل شناخته شده خطر سرطان دستگاه گوارش (به‌خصوص روده بزرگ)، افزايش خطر آلزايمر، پوکي استخوان، ابتلا به التهاب روماتيسمي مفاصل و سرطان پستان است و همچنين منبع کلسترول بيش از حد به حساب مي‌آ‌يد و خطر مسموميت غذايي با گوشت آلوده کم نيست.

چگونه از اطلاعات غلط فرار کنيم؟
 

حالا اين سوال پيش مي‌آيد که با شنيدن اين خبرها و نتايج پژوهش‌هاي متفاوت و متناقض بايد چه کار کنيم تا تکليف‌مان را بهتر بدانيم و اطلاعات غلط را به ديگران منتقل نکنيم. به توصيه‌ها و هشدارهاي زير توجه کنيد:
1.اکثر موارد تضاد و تناقض يافته‌هاي پژوهش‌ها در علوم پزشکي و سلامت که مورد توجه مردم نيز هست، مربوط به مسايل تغذيه و مواد غذايي است. اين تناقض‌ها به چند دليل اتفاق مي‌افتد که بايد حواس‌مان به آنها باشد:
• يک ماده غذايي يا يک نوع غذا، ميوه يا سبزي خاص، حاوي انواع و اقسام مواد مختلف و ترکيبات گوناگون است که در مقادير متفاوتي در گونه‌هاي مختلف آن وجود دارند و در بدن افراد نيز به ميزان متفاوتي جذب مي‌شوند و تاثير مي‌گذارند. پس نمي‌شود گفت که ويتامين C پرتقال، باعث پيشگيري از سرماخوردگي مي‌شود، چرا که پرتقال ممکن است مواد ناشناخته ديگري نيز داشته باشد که آنها هم شايد بر بدن تاثير بگذارند و ما هنوز آنها را نشناخته‌ايم و بررسي نکرده‌ايم. ضمن آنکه از کجا معلوم همين مواد ناشناخته، جلوي تاثير يا جذب ويتامين C را نگيرند؟! البته يادمان باشد که تاثير ويتامين C هم در بهبود سريع‌تر سرماخوردگي زير سوال است!
• مواد مغذي داخل غذاهاي ما، از طريق مکانيسم‌هاي فيزيولوژي بسيار پيچيده‌اي عمل مي‌کنند که بسياري از آنها هنوز براي دانشمندان هم روشن نيست. پس ساده نيست که بگوييم گوجه‌فرنگي، سرطان را از بين مي‌برد! از زمان مصرف گوجه‌فرنگي، فعل و انفعالات زيادي در بدن رخ مي‌دهد و هزاران ماده بر يکديگر تاثير مي‌گذارند تا مثلا يک مولکول آنتي‌اکسيدان به سلول بدن برسد. نمي‌شود خيلي ساده خيال خودمان را راحت کنيم و بگوييم که مصرف گوجه‌فرنگي مساوي است با مبتلا نشدن به سرطان!
• ترکيبات موجود در مواد غذايي در کشورهاي مختلف، متفاوت است. ضمن آنکه کيفيت آنها، دستورات و سليقه‌هاي نگهداري، پخت و مصرف مواد غذايي هم در فرهنگ‌هاي مختلف با هم متفاوت است. پس نمي‌توان لزوما از عادات غذايي يک ملت يا کشور خاص، براي تمام افراد کشورهاي ديگر نتيجه‌گيري کرد.
2.تحقيقات پزشکي و سلامت، روي نمونه‌هاي چند صد تايي تا چند هزار تايي از جمعيت‌هاي يک منطقه يا يک کشور (و بعضا چند کشور) انجام مي‌شوند و آن وقت نتايج آنها به کل آن جامعه تعميم داده مي‌شود چون هيچ‌وقت اين امکان وجود ندارد که همه افراد يک کشور مثلا مورد بررسي، آزمايش يا تحقيق قرار گيرند. اگر چه در اين تحقيقات به دقت سعي مي‌شود که نمونه‌ها به درستي از جامعه مورد نظر انتخاب شوند، اما اين خودش يک محدوديت در تمام تحقيقات پزشکي است که ممکن است بعضا نتايج متضاد و متناقض (به دليل نامناسب بوده انتخاب نمونه‌ها) به دست دهد.
3.پژوهش‌هاي پزشکي، انواع و اقسام و رتبه‌بندي‌هاي مشخص دارند. هر آنچه که به عنوان نتيجه يک تحقيق ارايه مي‌شود نبايد به سرعت مورد پذيرش قرار گيرد. نتايج بعضي انواع پژوهش‌ها، معتبرتر از انواع ديگر هستند و راحت‌تر مي‌توان آنها را پذيرفت ، در حالي که با برخي ديگر بايد کاملا به ديده احتياط نگاه کرد. عموم مردم ممکن است با انواع و طبقه‌بندي پژوهش‌ها آشنا نباشند، اما پزشکان و متخصصان در حوزه سلامت، عموما آشنايي با اين قضيه دارند و به تدريج اين آشنايي در حال افزايش است.
4.نبايد با يک تحقيق، حرفي را پذيرفت و نبايد با يک تحقيق، يافته‌اي را زير سوال برد! اين عادت اصلا خوب نيست که با شنيدن يک خبر از راديو، خواندن يک مطلب در اينترنت، ديدن يک برنامه تلويزيون و يا حتي شنيدن يک توصيه از نزديکان، افراد معتمد و بعضا پزشکان، لزوما نتيجه‌گيري کنيم که «خب، پس هميشه همين‌طور است» در تحقيقات علوم پزشکي و سلامت، هميشه بايد حواس‌مان باشد که يک يافته و کشف جديد، بايد در مطالعات بعدي و يا بررسي‌هاي آينده، چند بار تکرار و نشان داده شود تا بتوان آن را با خيال راحت‌تر پذيرفت.

9 تصور طبي غلط اما رايج
 

به موارد پيش‌گفته، بايد نکات ديگري را هم اضافه کرد که مي‌شود آنها را «تصورات غلط» ناميد؛ تصورات غلطي که در اذهان عمومي وجود دارد و تحقيقات پزشکي آنها را رد کرده است. البته اين موارد، مستقيما به موضوع مطلب مرتبط نيست ولي شباهت‌هايي با آن دارد. به فهرستي از اين تصورات که غلط هستند، توجه کنيد:
1.هواي سرد، آدم را بيمار مي‌کند.
2.مخاط سبز رنگ در بيني، نشانه سينوزيت است.
3.بيشتر دماي بدن از سر انسان دفع مي‌شود.
4.شير باعث افزايش ترشحات بيني مي‌شود.
5.بازي‌بازي کردن با مفاصل انگشتان، آرتروز مي‌آورد.
6.قرص‌هاي جلوگيري را نبايد همراه آنتي‌بيوتيک خورد چون اثرشان کم مي‌شود.
7.مصرف قند، باعث بيش‌فعالي کودکان مي‌شود.
8.اجابت مزاج طبيعي يعني روزي‌يک‌بار.
9.غذايي را که روي زمين مي‌ريزد، مي‌شود سريع برداشت و استفاده کرد.

خلاصه اينکه
 

• زودباور نباشيم: نه با شنيدن يک خبر مثبت خيلي ذوق زده شويم و نه با شنيدن يک خبر منفي، روحيه‌مان را ببازيم! بايد آنها را در حافظه نگه‌داريم و اگر براي‌مان مهم است، دنبال تاييد يا رد آن (با استفاده از منابع مختلف) برويم.
• مشورت کنيم: در مسايل پزشکي و سلامت، بهترين کسي که مشورت و راهنمايي به ما مي‌دهند، پزشکان معالج خودمان يا متخصصان مورد اعتماد هستند. بايد مطالبي را که مي‌شنويم، با رجوع به آنها تاييد يا رد کنيم. مطالب روزنامه‌ها، راديو و تلويزيون، تبليغات مختلف و خصوصا مطالب سلامتي در اينترنت، ممکن است آلوده به انواع خطاها، اشتباهات و جهت‌گيري‌هاي عمدي باشند حتما لازم است منبع مطالبي که اخبار را از آنها مي‌گيريم، معتبر، شناخته شده و قابل اعتماد باشند. و در پايان، اين نکته را نيز در نظر داشته باشيد که بي‌جهت نيست که هفته‌نامه «سلامت»، از ابتداي انتشار خود تا کنون، در صفحه شناسنامه‌اش، از نظر اطلاع‌رساني و آگاهي‌بخشي به مخاطبان و خصوصا از جنبه حقوقي، جملات زير را درج کرده است:
«پزشکي دانشي هميشه در تغيير است. در ارايه مطالب «سلامت» تلاش زيادي در جهت کامل بودن و تطابق آن با استانداردهاي روز پزشکي دنيا تا زمان انتشار صورت گرفته است. اما به دليل اينکه در علوم پزشکي، وجود تغييرات همواره متصور است، «سلامت» مطالب ارايه شده را کامل و عاري از خطا نمي‌داند. ارجح آن است که کاربران، اين اطلاعات را قبل از به کارگيري، با رجوع به پزشکان و منابع ديگر، تاييد نمايند.»
منبع:www.salamat.com